Jip van den Bos uit de roulatie met een gebroken arm

Bericht van Boels-Dolmans Cycling Team van 21 juni 2017

Jip van den Bos was van plan om het Nederlands kampioenschap zowel de tijdrit als de wegwedstrijd te rijden, maar in plaats daarvan zit de 21-jarige thuis op de bank, te herstellen van een operatie om de zes breuken in haar rechterarm vast te zetten, die ze opliep tijdens een val op training afgelopen maandag.

“Ik was echt heel erg verdrietig op de dag van de val,” zegt Van den Bos. “Het is echt net voor het nationaal kampioenschap. Ik voelde me goed en was echt in vorm. Het is superstom dat dit is gebeurd, maar ik richt me nu op het genezingsproces. Ik kan het niet meer opnieuw doen, dus ik moet ermee omgaan en weer doorgaan.”

“Ik ben nog steeds heel erg gemotiveerd,” voegt Van den Bos toe. “Ik zal de tijd nemen om echt goed te herstellen. Ik hoop sterker terug te komen aan het eind van het seizoen.”
Het ongeluk gebeurde afgelopen maandag toen Van den Bos aan het trainen was op haar Specialized Shiv. Ze zat in de tijdrithouding en reed tegen een metalen paal aan.

“Ik weet nog steeds niet precies hoe het is gebeurd,” zegt ze.
Er was niemand anders op straat en Van den Bos voelde direct een immense pijn.
“Ik zag echt niemand en ik wist dat ik hulp nodig had,” zegt ze. “Ik begon te schreeuwen en schreeuwen en schreeuwen. Daarna duurde het niet lang voor er mensen kwamen om me te helpen.”

“Mijn arm was echt heel dik en opgezwollen, al direct,” voegt ze toe. “Het was heel raar. Ik wist dat het gebroken was, maar ik wist niet precies waar. Ik dacht eerst mijn pols, maar ik voelde ook pijn in mijn bovenarm. Ik kon echt niet herleiden waar ’t nou gebroken was.”
Van den Bos ging per ambulance naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Daar werd haar verteld dat ze haar arm had gebroken in beide botten.

“Het ene bot was in vijf stukken gebroken – hoewel de echo drie stukken liet zien, en de andere was één keer door, dus in twee stukken,” legt ze uit. “Dit is zonder twijfel de ergste blessure.”

Omdat het bot door haar huid had geprikt, moest ze direct worden geopereerd om het risico op infecties te minimaliseren.
“Maar dat klinkt erger dan het was,” geeft Van den Bos toe. “Ik zag mijn bot zelf niet uit mijn arm steken, omdat het aan de achterkant was.”

“Ze hebben me ook wat gegeven voor ik in de ambulance werd gezet, en vanaf dat moment ging de pijn een beetje weg,” voegt ze toe. “Ik herinner me heel veel pijn aan het begin, en even later niet meer zoveel. De mensen in het ziekenhuis zeiden dat ik een beetje in shock was.”

Er zijn twee platen in de arm van Van den Bos geplaatst tijdens de operatie.
“Voor de operatie dachten ze dat mijn bot in drie stukken was gebroken, maar toen ze mijn arm hadden opengemaakt zagen ze dat het vijf stukken waren,” legt Van den Bos uit. “Het heeft veel langer geduurd dan ze dachten, maar ze zeiden dat het goed is gekomen.”

“Normaal gesproken zou ik met deze platen in mijn armen een brace hebben gekregen, maar omdat ik ook een vinger heb gebroken heb ik gips gekregen,” vult ze aan. “Ze willen niet dat ik die vinger gebruik.”

Van den Bos zal nog tien dagen met gips rondlopen. Aan het einde van volgende week heeft ze een afspraak en ze hoopt dat ze dan te horen krijgt dat ze in elk geval weer binnen mag gaan trainen.
“Ze zeggen dat het zes weken duurt voor alles weer is genezen,” zegt Van den Bos. “Misschien dat ik over tien dagen alweer begin met trainen op de indoor trainer, maar ik zal mijn arm dan natuurlijk nog niet kunnen gebruiken. Ik hoop wel echt dat ik de training dan weer kan oppakken.”

Volg Jip op haar Blog.