De transponder is een klein apparaatje dat om de enkel wordt bevestigd en dat een signaal uitzendt dat op de finishlijn wordt opgevangen. Hiermee worden alle rijders geregistreerd die over de finishlijn komen. Binnen het marathonschaatsen en het langebaanschaatsen op landelijk niveau worden deze transponders al enkele jaren gebruikt en ook in andere gewesten wordt in het gewestelijke marathonschaatsen al langer gebruik gemaakt van deze transponders.

Transponder

Deze transponders zijn op de Jaap Edenbaan verplicht voor alle marathoncategorieën met uitzondering van de pupillen. De voordelen van het gebruik van een transponder liggen niet alleen in het wedstrijdschaatsen maar ook in de trainingen en het recreatieschaatsen. Dit omdat de transponder continu uitzendt en de lus bij de finishlijn dit automatisch naar een website stuurt waar iedereen op zijn persoonlijke pagina zijn of haar rondetijden kan terugkijken. Voor de marathonwedstrijden is het grote voordeel dat iedereen automatisch in de uitslag komt en dat de kans dat er fouten worden gemaakt veel kleiner wordt. Ook voor het langebaanschaatsen worden de transponders gebruikt bij bijvoorbeeld de ploegenachtervolging. Het nadeel van de transponder is dat deze niet goedkoop is.

Heeft u nog geen transponder dan kunt u deze bestellen bij Mylaps.