WINTER IN WATERLAND

boek winter in Waterland

boek winter in Waterland‘Hier, bij de brug voor Zunderdorp, op de bevroren walkant van de Zunderdorper Gouw, begint de tocht. Tegen het rood-witte hek in de berm staan veel fietsen van schaatsliefhebbers, die net als ik, zittend op een rode plastic zak van de Hema, hun voeten in de snelle noren persen, de veters aantrekken en de oneindigheid opglijden.’

We hebben het allemaal wel eens gedaan: schaatsen in Waterland, langs Ransdorp, Holysloot, Uitdam, Zuiderwoude, de Gouwzee, enzovoort. De oud-Groningse schilderes Aafke Steenhuis heeft van die tocht een gedicht gemaakt, een schaatshooglied zoals zij het noemt, met tekst en tekeningen, prachtig vormgegeven door de Uitgeverij Philip Elchers.

‘Als in een droom zweef ik door de hemel, gewichtloos, zonder einde of begin. Ik spits mijn oren in de stilte. Geen ander gerucht dan de wind en het krassen van mijn schaatsen. Geen auto’s motoren, ratelende machines. Geen internet, geen virtuele gemeenschap die rondzoemt.’

De tekeningen zijn impressionistisch, een beetje in de stijl van zondagsschilders (maar ik ben een leek op dat gebied). De teksten zijn impressionistisch, associatief, met soms herinneringen aan vroeger, toen ze leerde schaatsen van en met haar vader, toen ze een keer door het ijs zakte, of toen ze haar geliefde op het ijs leerde kennen. Maar ondanks of juist dankzij die persoonlijke benadering is alles ook heel herkenbaar: het passeren van de betonbrug bij Broek, net naderen van Marken vanaf de Gouwzee, het rijden over de vaart naar Ilpendam. Haar beschrijving raakt daarmee aan ons collectieve geheugen, en richt zo een monument op voor het schaatsen in Waterland.

‘In Zunderdorp is het donker. De feesttent van de Waterlandse IJsvereniging staat er nog, hij gloeit met duizend lichtjes. Er klinkt muziek.’

Van harte aanbevolen dus.

WINTER IN WATERLAND Aafke Steenhuis en Uitgeverij Philip Elchers te Groningen.

ISBN 978 90 5048 132 8

Prijs (incl.verzendkosten bij bestelling via de uitgeverij): € 22.25.

www.aafkesteenhuis.nl / www.philipelchers.nl