Marathonwedstrijden bij de vleet

Youri

YouriOp dinsdag 28 december stond de 100 van Eernewoude, voor de eerste keer in het Elfstedenjaar 1963 gereden, op het programma. Deze wedstrijd is een echte natuurijsklassieker die iedereen graag wil winnen. Zo ook Youri Lissenberg, die na opening van de koers met vijf andere rijders op kop kwam te zitten. Helaas moest Youri door materiaalpech de kopgroep laten gaan. Jouke Hoogeveen werd 39e, B-rijders Tonny van Vliet en Luis Veen legden beslag op de 48e resp. 51e plaats. Bij de dames die 49 kilometer over het ijs moesten, werd Femke Roemer 32e.

Bij het NK Marathon op Kunstijs, zondag 26 december op de Vechtsebanen in Utrecht, werden Yoeri Takken en Tonny van Vliet bij de B-rijders resp. 19e en 39e. Bij de dames werd Femke Roemer 22e.

Op het ijs van de Belterwiede bij Wanneperveen werd op 23 december j.l. één van de belangrijkste wedstrijden, het NK Marathon op Natuurijs, gehouden. Een HCA-er als winnaar zou natuurlijk geweldig zijn geweest. Jouke Hoogeveen kwam er met zijn 10e plaats nog dicht bij. Youri Lissenberg eindigde op de 20e plaats, ondanks het breken van het klapmechanisme en een rugblessure. Bij de Masters werd na 60 km de kampioen bekend. Bram Biesterveld werd 25e, op de voet gevolgd door Jan Hubert (27e).

Geen wonder dat zelfs De langeadem KAPOT is …