De day after

marathon JE-baan 12-10-13 wassenbergh

marathon JE-baan 12-10-13 wassenberghDe kop is eraf, tijd om even terug te kijken; hoe gaat dat nou met een eerste marathonwedstrijd op de eerste dag dat de ijsbaan open gaat? De week voor de marathon gaan de ijsmachines aan op de Jaap Eden IJsbanen. Dat betekent daarvóór nog testen of de transponderlus, geluid en camera en nogal wat andere kleine dingen het doen.

Geluid prima, maar geen enkele draadloze microfoon in de jurytoren die het doet; komt doordat de zendmasten rondom de baan de nieuwe G4 zenders in gebruik hebben genomen en ons kleine microfoontje uit de ether drukken. Gelukkig konden de deskundigen nog een vrije frequentie vinden: probleem opgelost. Dan wordt er ijsgemaakt terwijl de temperaturen stijgen naar het niveau dat Italiaans ijs beter smaakt, maar gelukkig het wordt kouder en ook de natuurlijke regen helpt een handje mee, vooral op vrijdag. Vrijdagavond testmarathon voor de Amsterdamse baanrijders die komen, ondanks de regen, massaal naar de baan om met ca. 200 man een trainingswedstrijd over maximaal 75 ronden te rijden. Ja ook al in een flinke regenbui van zo’n 4 uur.
Even met de ogen knipperen de transponderlus de hele week getest doet het niet meer. Vrijdagavond gebeld met mylaps en geprobeerd en gekeken waar het probleem lag. Uiteindelijk was de conclusie: lus is ergens kapot. Gelukkig de breuk gevonden, maar solderen in de stromende regen lukt niet echt. Dus zaterdagmorgen om 07.00 uur samen met ijsmeester Martijn op de knietjes aan het repareren geslagen en tot mijn grote opluchting: hij doet het weer. Zaterdag overdag regelmatig op afstand gekeken of de lus het hield en dat was gelukkig het geval. Weer prima, maar voorspelling was dat om ca. 18.00 uur het zou gaan regenen en ca. 22.00 uur het weer droog zou worden. Soms komen die voorspellingen uit. Dan begint de wedstrijddag om ca. 15.00 uur. Vier uur voor de daadwerkelijke start komen de eerste vrijwilligers binnen en gaan doen wat ze moeten doen. Om 18.00 uur juryvoorbespreking onder leiding van de hoofdscheidsrechter en om 19.00 uur wordt het startschot gelost. De voorbereidingen zijn voorbij en de jury doet zijn werk. En ik kan een beetje over de baan wandelen, wedstrijd kijken, hier en daar wat bekenden begroeten enz.
Ondertussen is de weersvoorspelling uitgekomen en komt de regen gestaag naar beneden. Hulde aan de wedstrijdleiding, buitenjury en poortcontroleurs die de regen trotseren.
Om 23.00 uur nabespreking en het afbreken en opbergen van de apparatuur. Om ca. 24.00 uur het licht in de jurytoren uitgedaan: het zit erop. Nog even met Henk Portengen naar de
Skeeve Skaes om met een drankje even uit te zakken. Om ca. 00.45 uur thuis nog even de reacties bekijken op internet en om 01.30 uur naar bed. De dag zit erop.
Zondagmorgen terwijl ik dit stukje zit te tikken en de regen met bakken uit de hemel komt en er ook nog een puist wind staat denk ik: wat hebben we gisteren nog “relatief” geboft. Het kan dus nog slechter en de lus … doet hij het nog? Ja, want er zijn mensen in het hondenweer aan het schaatsen … die Amsterdammers!