Een fractie van een seconde

Met Bas op de foto

Allereerst mijn excuses voor een periode van stilte. Ik heb 5 weken geleden mijn adductor major(lies) gescheurd tijdens een glijstart, dus ik was even uit de lucht qua wedstrijden. Ten tweede mijn excuses aan iedereen die vandaag in Heerenveen was voor de HCA wedstrijd. Ik schijn na afloop van mijn 1.500 meter wat krachttermen de ruimte in geslingerd te hebben. Dat zit zo: ik had mij voorgenomen om vandaag voor de allereerste keer onder de 2 minuten te duiken op de 1.500 meter. Een behoorlijk ambitieus voornemen gezien mijn 19 jaar oude pr van 2.03,73. Aangezien ik voor het eerst sinds jaren weer eens in Heerenveen mocht schaatsen, had ik de hoop dat het daar wel zou lukken. Mijn eindtijd vandaag: 2.00,03. Ja inderdaad, twee nul nul komma nul drie. Dat is precies nul komma nul vier seconden te langzaam. Dat is precies 37 centimeter. Op een totaal van 150.000 gereden centimeters. Dat is 0,02%. Zoveel kwam ik te kort. En dat deed even pijn. Maar moet je voorstellen dat er professionele schaatsers zijn die op een kleiner verschil een Olympische medaille missen. Of een wereldkampioenschap. Er zijn ergere dingen dus.

Ook Ben reed weer een mooie pr op de 500 meter. Na afloop van onze wedstrijden hebben we nog even staan kijken naar de andere rijders van HCA en van de selecties. Altijd leuk. Levy reed een prachtige 5.000 meter en Mats schaatste op de 1.500 meter met speels gemak naar 1.55. Wat een wereldtijd! Ook alle jeugd was weer mooi op dreef en het regende pr’s. Wat is Thialf toch een indrukwekkende baan. Volgend seizoen ga ik proberen om er vaker een wedstrijdje te rijden.

Op de terugweg in de auto klets Ben mij de oren van het hoofd. Hoe hij moet gaan trainen in de zomer, op welke uren hij volgend seizoen gaat schaatsen en hij vraagt zich af wanneer er bij hem in de klas een kindje komt waarmee hij samen kan schaatsen. Ik leg hem uit dat dit niet zo heel waarschijnlijk is, dus dat hij op de Jaap Edenbaan en bij de HCA op zoek moet naar maatjes om samen mee te schaatsen. En dat hij volgend seizoen ook op de dinsdag gaat rijden, dus dat komt dan wel goed.

Dank aan alle trainers, juryleden, starter en supporters op er rond de baan. Speciale dank aan Ans, Kim en Daniëlle voor het schreeuwen op de laatste kruising, ik hoop dat jullie stem snel weer terugkomt. Het was weer een mooie wedstrijd!

Over Bas van Nispen 11 Artikelen
Fanatieke master die nog altijd super tijden rijdt. Met een wow-stijl over de baan en brengt met groot enthousiasme de liefde voor de schaatssport over.