Anna van den Bos verovert zilver op kortebaan

Anna van den Bos NPT Kortebaan Biddinghuizen 15-12-2013

Anna van den Bos NPT Kortebaan Biddinghuizen 15-12-2013Zondagmiddag stonden er in Biddinghuizen 29 meisjes en 28 jongens pupillen aan de start van het Nationaal Pupillentoernooi kortebaan. Zij waren uitgenodigd aan de hand van de SARA-lijsten over 100 meter. Het ijs leek bijna echt natuurijs (hoewel ik in natuurijs nog nooit een golfplatenstructuur heb gezien). De omstandigheden waren jammer genoeg niet echt winters, maar verder deed het wel denken aan een natuurijsevenement. De meisjes reden 120 meter en de jongens 140 meter.

Anna was in deze wedstrijd de enige HCA-vertegenwoordiger. Na de eerste twee ritten werd het deelnemersveld teruggebracht naar 16. Dit werd gedaan door de tijden van de twee ritten bij elkaar op te tellen. De zestien snelsten gingen naar de volgende ronde. Voor de andere deelnemers eindigde de wedstrijd na twee ritten. Anna plaatste zich als zesde voor de volgende ronde. In de tweede ronde werden er weer twee ritten gereden; de tijden van de eerste ronde tellen dan niet meer mee. Anna plaatste zich als vierde bij de laatste acht. Nu werd het echt spannend, want het deelnemersveld zit qua tijden natuurlijk steeds dichter bij elkaar. De beste vier plaatsen zich nu voor de finale; alle voorgaande resultaten vervallen weer. Anna plaatste zich als tweede voor de finale. In de finale rijdt iedereen een keer tegen elkaar, de rijder die 3x zijn rit wint is automatisch kampioen. Mocht dat niet het geval zijn dan tellen de tijden van de drie ritten, bij elkaar opgeteld.

Anna won haar eerste twee ritten, maar dat deed de Friezin Femke Kok ook. In de allerlaatste rit, waarin ze tegen elkaar reden, moest de beslissing vallen. Spannend en ook heel eerlijk. Anna moest uiteindelijk toegeven dat de kortebaan toch echt een Friese specialiteit is, maar was uiterst tevreden met haar tweede plaats. De derde en vierde plaats gingen ook naar Noord-Holland. Derde werd Inge Droog uit Andijk en vierde Robin Groot uit Alkmaar.

Podium Meisjes Pupillen NPT Kortebaan Biddinghuizen 15 12 2013De huldiging vond plaats in het donker, de juiste entourage voor dit leuke evenement.

Voor uitslagen klik hier.