Schaatsen is makkelijk om te leren, maar dan moet dat wel kunnen. Kinderen vanaf 5 jaar worden door ervaren jeugdleiders geleerd hoe zij op de schaats vooruit kunnen komen. Al na ongeveer 5 lessen is het verschil al duidelijk te zien.

Waar en op welke tijdstip wordt er geschaatst:

Elke zaterdagmiddag van 16.55 tot 17.55 wordt er geschaatst op de Jaap Edenbaan in Amsterdam. In dit uurtje is de ijsbaan speciaal gereserveerd voor jeugdschaatsen. Er is dan ook geen ruimte om volwassen toe te laten. Alleen de kinderen en jeugdleiders zijn op dit moment op het ijs. Ook tijdens de vakanties gaan de lessen gewoon door, wel stellen wij het op prijs dat kinderen zich bij de juf of meester of via de e-mail even afmelden.

Hoe groot zijn de groepen en hoe wordt de indeling bepaald?

De groepen bestaan uit ongeveer 18 kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Ga je voor het eerst schaatsen en ben je in de leeftijd van 6 tot 8 jaar, dan kom je in een groep met voornamelijk beginners. Ben je al wat ouder, dan stroom je in bij de groep die past bij je leeftijd en niveau. Meestal kan een kind na een aantal lessen al goed meekomen met het niveau van de groep. Daarnaast zijn er elk jaar beginners in alle leeftijden, dus mag dat geen reden zijn  om niet te gaan schaatsen. Wil je graag bij een vriendje of vriendinnetje in de groep, dan is dit geen punt. Het kind moet wel in de groep passen qua niveau en leeftijd. We zullen hier wel naar kijken, en in overleg eventueel een andere optie kiezen.

Wat gebeurt er allemaal tijdens een schaatsles?

Voor de allerjongsten (6-8) jaar bestaat de schaatsles vooral uit oefeningen en spelletjes. Belangrijk is dat de kinderen leren om recht op de schaats te staan, goed af te zetten en te kunnen remmen. Maar het plezier staat voorop!!

De schaatsles vindt voornamelijk plaats in de bocht en soms wordt er een rondje gemaakt op de 400meter baan. Dit zal nog niet zijn in het begin van het seizoen.

De schaatles voor de oudere kinderen (8 tot 12 jaar) en gevorderde kinderen bestaat ook uit oefeningen en een opbouwende les. Per keer word er een les gegeven en daar gaan ze de hele les aandacht aanbesteden. Ook worden soms oefenbaantjes uitgezet om bijv: starten en remmen te oefenen maar ook om een slalom en op een been glijden. Ook hoort hier zijwaarts afzetten en diep zitten bij. In de hoogste groepen worden de kinderen ook voorbereid om eventueel door te stromen naar het wedstrijd uur. Dit gaat wel in overleg met de begeleider en de coördinator van het jeugdschaatsen.

Worden er nog speciale activiteiten op en buiten het ijs georganiseerd?

Jazeker, ieder jaar komt de Sint op bezoek op de Jaap Edenbaan met zijn Pieten. Ook word er elk jaar de jeugd Elfstedentocht georganiseerd, altijd een hele happening. Waarbij we ook de hulp van de ouders inschakelen. Ook de kinderen mogen hier verkleed komen en proberen al de 12 stempels te halen van de Friese Elfstedentocht. Aan het einde van het seizoen leggen alle kinderen een schaatsexamen af. Na afloop van dit examen is iedereen altijd geslaagd. Het schaatsdiploma word na afloop van het seizoen na het verrijden van de Jagermeester uitgereikt in de Skeeve Skaes door je juf of meester.

Op wat voor type schaatsen kan het kind het beste beginnen?

De onderbinders is een beginners-schaats bij uitstek. De aanschafprijs is niet zo hoog en de kinderen leren er goed op schaatsen. Was dit vroeger de ‘houten’ schaats, tegenwoordig is dit de kunststof schaats, beter bekend als de Easy Gliders. Hier kunnen de beginners het het makkelijkste op leren. Mochten zij hier te goed voor zijn, dan kunnen ze overstappen op een lage noor.

Ik word beter?

Word je in het loop van het seizoen steeds beter dan kan je het beste overstappen op de lage noor van Viking. Deze zijn wat duurder in aanschaf maar de kinderen komen makkelijk op deze schaats vooruit en het gaat bovendien ook nog snel!.

Wat zijn de kosten voor het schaatsseizoen:

De kosten voor een schaatsseizoen zijn  € 95,00. Op de ijsbaan is het dragen van een clubmuts verplicht, deze kunnen aangeschaft worden voor € 5. De nieuwe leden krijgen deze gratis. Elk jaar worden de prijzen aan het begin van ieder seizoen opnieuw vastgesteld.