Algemeen

Pupillen A, B en C, en C-junioren kunnen meedoen aan de jeugdmarathons op woensdagmiddag. Aanmelden kan vanaf 16 uur bij de jurytoren. Daar krijg je een beennummer dat je vastplakt op je rechterdijbeen. De start is om 16.30. De meisjespupillen A, B en C rijden 5 ronden, de jongenspupillen rijden 7 ronden, de meisjes junioren C 10 ronden en de jongens junioren C 12 ronden. De eerste 10 rijders van elke marathon krijgen punten. De winnaar krijgt 10 punten, nummer 2 krijgt 9 punten, nummer 8 krijgt 8 punten, enzovoort … Na de laatste marathon wordt de einduitslag bepaald.

Indien er tijd genoeg is wordt er ook een massastart-wedstrijd gereden over 500 meter bij de pupillen en over 1250 meter bij de junioren.

Ervaringen

Marathon in Amsterdam

Tien woensdagen per schaatsseizoen worden er marathonwedstrijden georganiseerd voor pupillen en C-junioren. De jongens en meisjes rijden niet bij elkaar. Jammer genoeg zijn er de laatste jaren weinig deelnemers bij de C-junioren en die rijden dan soms wel bij elkaar. Echt jammer want het is altijd erg gezellig en je hebt de ijsbaan helemaal alleen met je leeftijdsgenoten.

Het is traditie dat de groepen worden gestart door Cees Lissenberg of Henk Veen. Hij heeft altijd nog een tip of waarschuwing voordat de groep van start gaat. In de jurytoren zit Henk Veen daarna met de andere juryleden. Soms is er ook een speaker die leuk commentaar gaf.

Er wordt altijd begonnen met de pupillen meisjes die 7 ronden rijden. Hoewel de wedstrijden volgens mij officieel alleen voor A- en B-pupillen zijn staan er ook altijd wel een paar C-pupillen en soms zelfs een enkele D-pupil aan de start. De wedstrijden verlopen altijd heel sportief. Natuurlijk wordt er wel eens geklaagd over het feit dat iemand meer kopwerk had moeten doen, maar dat hoort een beetje bij de marathon. Vaak blijft het peloton in het begin nog een beetje bij elkaar, maar de kopgroep gaat steeds harder en dan verdelen de rijders zich over de gehele baan. Dat maakt niets uit zolang je maar een beetje rekening met elkaar houdt. Vaak moet er dan nog gesprint worden om de podiumplaatsen.
Alle uitslagen worden bijgehouden en er wordt een stand bijgehouden. De tiende wedstrijd is de finalewedstrijd en na afloop is er dan een prijsuitreiking.

Als je goed in deze stand staat, maak je kans om uitgenodigd te worden voor de Gewestelijke Kampioenschappen Marathon en de Nederlandse Kampioenschappen Marathon (die voor de pupillen niet meer zo genoemd mogen worden maar het eigenlijk wel zijn). Dat zijn ook hele leuke wedstrijden om aan mee te doen, omdat je dan eens kan kijken of je op dat niveau ook een beetje mee kan komen. In Amsterdam staan de pupillen soms met 10 à 15 aan de start, op de Nederlandse Kampioenschappen zijn dat er wel 50. Dat maakt het wel een beetje spannender.

Het belangrijkste blijft dat het vooral heel gezellig is.