Schaatsclinic Skate4air

hca-clinic

hca-clinicDinsdag na de training ben ik blijven borrelen in de Skeeve Skaes met een aantal leden van de HCA. Ik denk dat jullie ze allemaal wel herkennen, want ze rijden in de zwart/gele pakken van skate4air. Meestal rijden ze bij de mannen, maar dit jaar heb ik een dame (Karine Onderwater) bij mij in de damestrainingsploeg! Zo kwam ik wat meer te weten over skate4air en de mensen eromheen: een leuke ploeg, dacht ik die dinsdagavond.

De volgende dag werd ik gevraagd om te helpen bij de clinic van skate4air; ik hoefde niet lang na te denken…en zei meteen: JA!

Waar staat skate4air nu eigenlijk voor? Wat de naam al zegt: ze schaatsen voor air… De air voor cystic fibrosis(taaislijmziekte)-patiënten. Een hele groep mensen wil op 1 februari 2013 de 200km op de Weissensee, Oostenrijk, schaatsen om geld op te halen voor deze ziekte. Met dat geld wil men bijdragen aan onderzoek om de levensverwachting van deze kinderen te verdubbelen! En misschien ooit in de toekomst deze kinderen te genezen! Het boegbeeld van skate4air is Jochem Uytenhaage (Olympisch kampioen en oud-schaatsrijder van TVM). Een paar HCA-ers die meerijden zijn: Henk-Jan Kerkhoff, Houke Boon, Karine Onderwater, Kees Hooft, Philip van Aerssen, Rutger Beekhuis, Serge Smeets en Werner Vervaet. Misschien ben ik iemand vergeten, sorry!

Jij kunt onze leden ook steunen die de 200km gaan rijden, kijk op www.skate4air.nl

Zondag 11 november was de eerste clinic op de Jaap Edenbaan (…en er volgen er nog twee, in Heerenveen en weer op de Jaap Edenbaan). Samen met de rijders van marathonploeg Haven/Skits zouden we de clinic geven.. Toen alle deelnemers binnen waren, werd er eerst verteld wat skate4air precies inhoudt. Daarna werd het doel van de dag verteld: gezellig kennismaken met elkaar om straks op de Weissensee de toertocht uit te rijden en op dier manier zo veel mpgelijk geld bij elkaar te schaatsen voor CF-onderzoek!
Wij (Haven-rijders en ik) werden in groepen verdeeld op basis van een tijd waar mensen over dachten te doen op de Weissensee. Zelf zat ik in de 11u ploeg. Daarin zaten ontzettend veel enthousiaste rijders die ook veel vragen hadden. Die probeer je dan zo goed mogelijk te antwoorden. Ons doel voor deze dag was, lekker schaatsen, glijden en vooral achter elkaar doorschaatsen.
Na ruim 2 uur op het ijs gestaan te hebben, zijn we naar binnen gegaan, waar een stampot klaar stond!

Ik heb vroeger als marathonrijdster wel meer voor ‘goede doelen’ gedaan, maar ik moet zeggen: dit is toch wel het leukste en gezelligste goede doel! Het is één grote familie met één doel voor ogen: geld ophalen voor cystic fibrosis! Dat dit heel belangrijk is, dringt goed tot je door als je aan tafel zit met een jong meisje, van een jaar of 10, die deze vreselijke ziekte heeft. Dan ga je toch nadenken en besef je dat niet alles vanzelfsprekend is!

Als jullie nu die mooie geel/zwarte pakken ziet, weet je waar ze voor staan en waar ze voor trainen!!

Dus steun onze HCA-ers en steun skate4air in hun gevecht voor genezing van cystic fibrosis!

En wie weet ga ik zelf op 1 februari 2013 ook rijden…en dat is heel wat, want de meeste HCA-ers weten wel wat ik van natuurijs vindt 😉