De marathon en HCA

De HCA heeft een lange traditie bij het marathonschaatsen; zo werden de toenmalige HCA-leden Henk Portengen (1975 en 1978) en Wout List (1976) al eens Nederlands Kampioen op kunstijs. HCA’er Hans Pieterse is vooral bekend geworden van zijn 7e plaats in de Elfstedentocht van 1997 en zijn titel op de Nederlandse Kampioenschappen Marathonschaatsen van 1998 op kunstijs. Pieterse heeft ook het natuurijsklassement van het winterseizoen van 1996-1997 op zijn naam geschreven. Ook Yoeri Lissenberg maakte naam op zowel kunstijs als natuurijs. Hij won in 2009 de Nederlandse Kampioenschappen Marathonschaatsen op kunstijs. Zowel Pieterse als Lissenberg zijn nu werkzaam als (hulp)trainer van landelijke ploegen. Daarnaast assisteert Yoeri zijn vader Cees bij het trainen van de marathonselectie op de Jaap Edenbaan.

Jouke Hoogeveen 2013-2014

De huidige topper Jouke Hoogeveen eindigde in het seizoen 2012-2013 een aantal keer in de top van het klassement bij belangrijke wedstrijden: Bij het NK Marathon op kunstijs werd hij 3e, bij het NK op Natuurijs 4e en bij het ONK op de Weissensee 3e. Ook bij de Alternatieve Elfstedentocht eindigde hij als 3e.

De HCA-topper bij de Dames Femke Roemer is helaas aan het eind van het afgelopen seizoen 2012-2013 gestopt met marathonschaatsen, na vijf seizoenen in het landelijke peloton. Femke is haar laatste seizoen geëindigd als 44e op de wereldranglijst van schaatspeloton.nl. Ze werd 9e op het Gewestelijk Kampioenschap Marathon NHU op kunstijs.

Ten slotte moet nog opgemerkt worden dat de HCA de meeste marathonschaatsers van de Jaap Edenbaan heeft.