Interview met een pupil

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Vandaag was het tijd voor de eerste HCA avond van 2019. Ben rijdt zijn allereerste 500 meter. Spannend! Het was een leuke avond met helaas wel wat motregen en veel wind. En ooh ja, er was een vreemde startlijst met heel veel dubbele ritten. Een beetje abracadabra. Dat had vast te maken met de samenvoeging van de wedstrijd.

Direct na thuiskomst heb ik Ben geïnterviewd, een idee van Daniëlle (ere wie ere toekomt). Ben is 9 jaar en pupil E. Hij begon bij HCA op jeugdschaatsen toen hij 6 was. Dit jaar rijdt hij voor het eerst wedstrijden en hij is er helemaal aan verslingerd.

Hoi Ben, vertel eens wat jij van schaatsen vindt:

“Leuk, maar ik ben nog nooit geïnterviewd, dus hoe moet dat dan? Moet ik ook op de foto?”

Ja Ben, we doen er een foto bij, maar vertel, wat vind je van schaatsen?

“Ik vind schaatsen een hele leuke sport. Leuker dan alle andere sporten. Ik krijg er een goed gevoel van. Als ik tegen iemand schaats dan ben ik soms wel een beetje zenuwachtig en dan ga ik foutjes maken. Schaatsen is voor mij echt een medicijn. Als ik een beetje verkouden ben en ik ga schaatsen, dan voel ik me veel beter. En ook als ik heel veel huiswerk moet maken.”

Hoe ging je 500 meter vandaag?

“Het ging wel goed, maar ik begreep niet helemaal hoe het werkte bij de wissel. Ik kwam uit de binnenbocht, maar had van Josje begrepen dat ik moest wachten tot mijn tegenstander uit de buitenbocht voor me was. Dus toen heb ik heel lang gewacht want ik lag wel dertig meter voor ofzo en ben ik toen achter haar gekruist. Ik vond het een beetje stom van mezelf, maar het was mijn eerste 500 meter en het was sowieso een pr, dus ik ben er toch heel blij mee!”

En hoe ging je 300m?

“Die ging slecht. Ik verloor en ik kreeg heel veel aanmoedigingen, dus ik dacht ik ga even winnen, maar toch niet en dat vond ik wel jammer.”

Waarom dan? Wilde je je fans niet teleurstellen?

“Nee hahaha, maar ik wil gewoon winnen. Maar op zich is het maar een wedstrijdje.”

Wat ging je doen na de 300m?

“Toen ging ik lekker met opa en oma die kwamen kijken chocomel drinken in het café omdat ik op papa moest wachten want die moest nog een 1.000 meter rijden en dat duurde heel lang. En ook omdat ik dorst had.”

Waar hebben jullie het over gehad in het café met opa en oma?

“We hebben samen gehoopt dat papa zou winnen op de 1.000 meter. En dat gebeurde ook, hij heeft zelfs een pr gereden (noot van de redacteur: dat klopt niet) dus dat was wel fijn. Ik vond papa toen heel goed en hij schaatst heel mooi. Maar ik vond het wel een beetje jammer dat hij een pilon omschopte bij de start.”

Hoe vond je de avond?

“Ik vond het een leuke avond en ben met een heel fijn gevoel naar huis gegaan!”

En morgen, wat ga je dan doen?

“Dan gaan we naar Haarlem misschien met opa. Daar gaan we dan schaatsen en plezier hebben. Misschien gaan mama en Siem ook mee.”

En wat ga je nu doen (22:44u)?

Slapen!

Als jij ook eens “met een heel fijn gevoel” naar huis wil gaan en wil ervaren hoe schaatsen een medicijn kan zijn, kom dan naar de volgende HCA avond. Die is op zaterdag 2 februari om 19.40u op onze eigen Jaap Edenbaan. En als je dikke pr’s wil rijden, kom dan naar Heerenveen met de HCA op 11 februari om 11.00u. Dat geeft ook een heel goed gevoel kan ik uit eigen ervaring melden. Wij gaan ons best doen om bij beiden aanwezig te zijn!

Over Bas van Nispen 11 Artikelen
Fanatieke master die nog altijd super tijden rijdt. Met een wow-stijl over de baan en brengt met groot enthousiasme de liefde voor de schaatssport over.