SKATE-RUN-SKATE 9 februari 2013 (de jubileumcommissie is blij en een tikkeltje teleurgesteld!)

Jurytoren SkateRunSkate13

Jurytoren SkateRunSkate13In de aanloop naar ons jubileumjaar zocht de commissie, naast alle traditionele wedstrijden, naar iets speciaals en vonden dat in een ander soort evenement. Als jubileumwedstrijd stond hij dan ook op de kalender: 9 februari zou de dag worden van de SKATE-RUN-SKATE. Een week voor aanvang werd door Bart Postma gemeld dat het aantal deelnemers niet boven de vijftig zou komen.

Daarvan veel leden van andere verenigingen. Jammer genoeg was er ook weinig animo bij Senioren en Masters. Via posters en de elektronische snelweg was alles in het werk gesteld om zeker onze leden en daarnaast alle verenigingen van de JE-baan te animeren. Een complete avond was gereserveerd, maar bij nader inzien bleek het in een half deel te kunnen. Udo Meijer regelde een uitgebreide jury, stempelaars en de nodige vrijwilligers, zodat het wat dat betrof niet mis kon gaan.

Mis ging het zeker niet! Overtrekkende sneeuwbuien van start tot finish gaven de avond een extra dimensie. Het evenement en de sfeer waren iets om niet gauw te vergeten. Voor de wegblijvers reden om een volgende keer zeker mee te doen.

Met een indeling Pupillen A/B en C/D, Junioren en Senioren werd er in vier groepen gestreden. Na de eerste omloop van het schaatsen werden de rijders naar de schoenwisselplaats gedirigeerd. Daar stond de nodige hulp om snel van schaats te wisselen en de schoenen op goede loopconditie in te stellen. Een heuse stempelpost ontmoetten de deelnemers na een ronde lopen. De meeste liepen, ondanks het gladde sneeuwpad, in full speed naar hun volgende ronde.

Het bleef maar sneeuwen en de JE-baan veranderde in een uur tijd tot een ware kerstkaart. In de jurytoren was het een heksenketel. Een schaats-loop-evenement is voor de meeste juryleden toch een nieuw gebeuren en een telling is al even moeilijk. Schoenen werden snel gewisseld voor schaatsen. Voor veel rijders een rare ervaring om na inspannend te hebben gelopen dan weer op de schaats te moeten wegrijden: evenwicht verstoord en al waggelend je techniek weer op orde zien te krijgen. Het schaatsen werd als slotafstand voor de meeste rijders een triomftocht door de sneeuw. Van baanverzorging kon geen sprake meer zijn en er lag zeker 10 centimeter sneeuw om doorheen te ploegen.

Eerste bij de Pupillen Heren A/B was Bart Segers en bij de Dames Kelly van Wijnbergen. Bij de Pupillen Heren C/D won Thierry Holslag en bij de Dames Quinty van Wijnbergen. Bij de Heren Junioren won Wouter v.d. Harst en bij de Dames Maria Evers. Bij de Senioren Heren werd Tim Roos eerste en bij de Dames Lisa Roos.

Een spektakel wat zomaar geboren is, verdient volgens velen van ons en van de toeschouwers navolging. Positieve geluiden te over!

Het was zeker een ‘probeersel’ waar we als club iets mee kunnen en we gaan er als jubileumcommissie vanuit dat dit evenement volgend seizoen weer op de kalender staat!

Kijk voor de overige sfeervolle foto’s van Ans Gerritsen bij Fotoalbums.