Aan het einde van het jeugdschaatsseizoen is er elk jaar weer een schaatsproef. We doen dit om jullie te laten zien dat het elk jaar weer beter en sneller gaat. Voor de jeugdschaatsleiders geeft dit ook de mogelijkheid om jullie het volgende seizoen in te delen in een groep met gelijke sterkte.

Wat houdt de schaatsproef in?

De schaatsproef bestaat uit 3 onderdelen:

De baan waar de eerste twee proeven worden gehouden wordt gemaakt met oranje plastic “verkeers” pylonen. (De baan wordt meestal van te voren uitgezet. Soms kun je in het ijs de punten zien waar de pylonnen op komen te staan, kijk maar eens hoe dat wordt gedaan). Bij de start en de finish zijn er twee personen die de tijd opnemen en is er een persoon die de tijd opschrijft.

De slalomproef

Hiernaast is de baan die je moet schaatsen aangegeven. Het is best wel een afstand, ongeveer twee keer zolang als dat normaal een baantje is tijdens het oefenen. Zoals je op de tekening ziet is het 45 meter.
Als je gaat rijden vanaf de start moet je goed op letten dat je gelijk naar links gaat nog voor de eerste pylon. Doe je dit niet goed, dan kom je verkeerd uit aan het einde van de baan waar je om de twee verste pylonen heen moet. Zowel heen als terug moet je dus goed slalommen om de pylonen. Kom je bij de finish dan wordt je tijd opgeschreven.

Slalomproef41 – 48.9 sec
Diploma A36 – 40.9 sec
Diploma B31 – 35.9 sec
Diploma C26 – 30.9 sec
Diploma D23 – 25.9 sec
Diploma E20 – 22.9 sec
Diploma F00 – 19.9 sec

De start- en remproef

Ook deze baan is hiernaast getekend. Ook dit is best wel een grote afstand, net zo als de slalom proef is hij 45 meter heen en dan ook nog 45 meter weer terug.

Het is heel belangrijk bij deze proef dat er bij de verste pylon goed geremd wordt, zodat je er zo vlak mogelijk langs weer terug kunt schaatsen. Ook voor de bocht bij de finish moet weer goed geremd worden.

Start- en remproef38 – 45.9 sec
Diploma A33 – 37.9 sec
Diploma B28 – 32.9 sec
Diploma C23 – 27.9 sec
Diploma D21 – 22.9 sec
Diploma E19 – 20.9 sec
Diploma F0 – 18.9 sec

De Langebaanproef

Dit is de elfstedentocht onder de proeven die je moet doen. We gaan hier zoveel mogelijk rondjes rijden. Tijdens de lessen mocht je vaak al een paar rondjes rijden en heb je vast al goed geoefend. De proef doe je samen met een of meerdere jagermeesters die een lekker tempo schaatsen en hier kan je dan achter aan schaatsen.

Op de foto boven kan je heel goed zien hoe de jagers een ketting vormen, waar je achter aan schaatst. In het begin gaat het niet hard, maar hoe meer rondjes je moet schaatsen, des de harder de jagers gaan schaatsen. Hieronder is een lijstje gemaakt met het aantal rondjes en we hebben er gelijk de afstand in meters bij gezet.

Langebaanproef4 ronden 1.600 mtr
Diploma A6 ronden 2.400 mtr
Diploma B8 ronden 3.200 mtr
Diploma C13 ronden 5.200 mtr
Diploma D18 ronden 7.200 mtr
Diploma E20 ronden 8.000 mtr
Diploma F22 ronden 8.800 mtr

Het diploma

diploma

De laatste keer van het schaatsseizoen krijg je ter afsluiting van het schaatsen een diploma.

Iedereen hoopt natuurlijk dat hij sneller gereden heeft dan vorig jaar, maar de meesters en juffen kijken eigenlijk meer naar of je mooier rijdt dan vorig jaar!! Dat is namelijk veel belangrijker.

Aan het eind van het seizoen komende trainers van de jeugd van het HCA wedstrijdschaatsen kijken wie er al mooi genoeg rijdt om te kunnen overstappen naar het wedstrijdschaatsen. Als je nog geen 12 jaar bent en je wilt liever blijven jeugdschaatsen kan dat natuurlijk ook!

Heb je nog vragen, vraag het dan maar aan je jeugdschaatsleider.

Veel plezier en natuurlijk veel succes!