Jaap Edenbaan en verder

Reparatie

De Stichting Jaap Eden heeft € 2.3 miljoen uitgegeven aan de noodijsbaan zodat er toch geschaatst kon blijven worden in het afgelopen seizoen. Om de aggregaten te laten draaien werd er maandelijks voor € 80.000,- aan diesel verstookt. Per 15 mei 2017 wordt een aanvang gemaakt met de reparatie van de ijsbaan Jaap Eden. Er worden nieuwe stalenbuizen gelegd, alsook 1km leiding voor de aan- en afvoer van koelmiddelen. De aanleg en het laswerk kan alleen plaatsvinden bij droge luchtvochtigheid. De leidingen worden hersteld en er gaat een ander koelmiddel doorheen stromen.

Ongevallen

Opvallend, voor het schaatsseizoen 2016-2017 is dat er 12% minder ongevallen op het ijs zijn geweest in vergelijking tot voorgaande jaren terwijl bezoekersaantallen zijn toegenomen.

Tarieven

Een ander cijfer: er schaatsen 2900 leden van verenigingen op de Jaap Eden, waarvan 25% jeugd. Helaas nemen elk jaar de aantallen verenigingsleden wat af. Over de nieuwe baantarieven valt nog niks te zeggen, dan alleen dat het KNSB gewest de prijzen voor abonnement houders mogelijk zal verlagen en dat de Stichting Jaap Eden de prijs licht zal verhogen. Mogelijk blijft de prijs gelijk, echter de baancommissie probeert een prijsdaling te bewerkstelligen. Of dat lukt??? Op korte termijn zal de directie de baancommissie en het schaatsgewest informeren over de schaatstarieven voor het seizoen 2017-2018.

Voortbestaan

Over het voortbestaan van de Jaap Eden nog het volgende: De gemeente heeft nog steeds interesse in de Jaap Eden baan en haar omliggende gronden, vanwege nieuwbouw van 50.000 woningen die gerealiseerd moeten worden in 2025. De Stichting Jaap Eden blijft ten minste de eerste drie jaar bestaan. In die tussentijd wordt er overleg gevoerd tussen diverse gemeentelijke diensten en Stichting Jaap Eden of de baan op de huidige locatie kan blijven bestaan of dat er elders binnen de gemeente een andere locatie geschikt kan worden bevonden voor een nieuwe baan. De Stichting Jaap Eden heeft de gemeente aangeboden een aantal vierkante meters in te leveren. Alle opties worden besproken. De Stichting doet haar uiterste best de Jaap Eden te behouden op haar huidige locatie.