Achtergrond

W Augustin bokaalOp zaterdag 4 februari 2006 werd de eerste Willem Augustin Bokaal wedstrijd gereden. Normaal gesproken zou dit de 16de HCA interclub wedstrijd zijn geweest, ware het niet dat onverwachts vorig jaar op 81 jarige leeftijd de bekende schaatser en HCA-er dhr Willem Augustin ook wel bekend op de ijsbaan als Ome Willem kwam te overlijden. Deze verdrietige gebeurtenis heeft het bestuur van de HCA doen besluiten om een verzoek in te dienen bij dhr Ben Augustin (broer van dhr Willem Augustin) om de interclub wedstrijd van HCA zijn naam te laten dragen. Na zijn akkoord heet deze wedstrijd daarom vanaf 4 februari 2006 daarom: De Willem Augustin Bokaal

Dhr Willem Augustin werd op 7 februari 1923 geboren in de Jordaan. Op jonge leeftijd leerde hij schaatsen, wat altijd zijn grote liefde zou blijven. “Mijn hele leven heeft met schaatsen te maken. Op alle soorten gebieden: tochten rijden, wedstrijden, langebaan, skeeleren, alles.” waren zijn woorden tijdens een Radio interview van de VPRO.

In 1941 deed hij voor de eerste keer mee aan de Elfstedentocht. Omdat hij de laatste trein van Amsterdam naar Leeuwarden had gemist, ging hij met de fiets over de Afsluitdijk. Eindelijk kwam hij in Den Oever aan. In Den Oever zag ik voor het eerst weer een soort huisje. Daar ging hij vragen naar de Afsluitdijk. Dat wist hij, maar waar die was wist hij niet. Hij ging naar dat huisje toe en klopte aan. Het was toen half twaalf. Hij zei: “Mijnheer, ik moet naar Leeuwarden toe. Ik zoek de Afsluitdijk.” “Afsluitdijk?” “Ja, ik moet naar Leeuwarden.” “Wat ga je daar doen?” “Wat ik daar ga doen? Ik ga de Elfstedentocht rijden.” “Elfstedentocht rijden? Man, man, man, je komt er niet eens.”

De heer Augustin haalde het wel, ondanks de koude en een arrestatie wegens schenden van het uitgaansverbod. Vanaf dat jaar heeft hij de volgende Elfstedentochten meerijden.

• 06 februari 1941 Elfstedentocht
  • 22 januari 1942 Elfstedentocht
  • 08 februari 1947 Elfstedentocht
  • 03 februari 1954 Elfstedentocht
  • 14 februari 1956 Elfstedentocht
  • 18 januari 1963 Elfstedentocht
  • 21 februari 1985 Elfstedentocht
  • 26 februari 1986  Elfstedentocht
  • 04 januari 1997 Elfstedentocht

Totaal 9 elfstedentochten waarvan 8 uitgereden. De heer Augustin woonde in de laatste jaren van zijn leven in het Friese Hindeloopen, om de hoek van het Schaatsmuseum. Daar ging hij elke ochtend een bakkie halen, en ’s middags nog eentje om een uur of drie. Zijn woonhuis was gevuld met communistische boeken en relikwieën, want zijn hele leven is hij die ideologie trouw gebleven. Het maakte hem een aparte verschijning onder de Elfstedenrijders, die door zijn staat van verdienste in dit circuit wel respect had afgedwongen.

Willem Augustin in gesprek met Rinus en Piet

Niet alleen was hij betrokken bij de oprichting van HCA, maar heeft ook vele jaren training gegeven aan met name de jeugd. Hij stond in Amsterdam bekend als Ome Willem, de man die op de Jaap Edenbaan de halve stad heeft leren schaatsen. Ook de laatste jaren van zijn leven wist hij dit voort te zetten in Heerenveen.

Tijdens het 40 jarig bestaan van HCA is hij nog aanwezig geweest bij de reünie van HCA waar hij nog heerlijk verhalen kon vertellen getuigen de foto hiernaast.

Naast schaatsen was hij onder meer actief als bokser, rugbyspeler en baanrenner.

Vorig jaar raakte dhr Augustin gewond door een ongeluk in zijn huis. Dat is hem uiteindelijk fataal geworden. We hopen als vereniging dat door zijn naam aan dit evenement te hebben gegeven daarmee een bijgedragen te hebben gedaan aan het voortleven van zijn naam als schaatslegende en tevens daarmee hem te bedanken voor zijn vele activiteiten voor de vereniging.

“Ome Willem Augustin”, zoals iedereen hem kende is in 2004 op 81 jarige leeftijd overleden.